Bazar paling gah di George Town

Thursday, November 18, 2010 0 comments
PERBEZAAN fizikal bangunan Pasar Chowrasta, George Town pada masa kini berbanding pada tahun 1950-an.
 
LALUAN menuju ke gerai A9 di tingkat satu pasar tersebut kelihatan sesak. Timbunan buku-buku lama dan terpakai tersusun rapi di bahu-bahu laluan itu sudah lebih dua dekad menjadi pemandangan biasa bagi Gulam Mohemed, 55. 

Pengusaha kedai buku terpakai itu sebenarnya merupakan salah seorang daripada kira-kira 10 peniaga buku lama yang masih giat beroperasi di pasar itu.

“Lebih kurang tiga hingga empat buah kedai buku seperti ini sudah lama ditutup setelah pemiliknya meninggal dunia,” kata Gulam kepada Kosmo! dalam satu pertemuan di Pasar Chowrasta, George Town, Pulau Pinang baru-baru ini.

Berasal daripada perkataan Urdu, Chowrasta yang membawa maksud simpang empat merupakan salah satu daripada dua buah pasar masyarakat di bandar raya itu. Terletak di persimpangan Jalan Penang, Jalan Chowrasta, Jalan Kuala Kangsar dan Lebuh Tamil, pasar itu telah menjadi lokasi Gulam mencari rezeki untuk menyara keluarga...READ MORE

0 comments:

Post a Comment

MP mengalu-alukan setiap pendapat/pandangan/komen yang bijaksana daripada para pembaca dan MP pastinya tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang pendapat/pandangan/komen yang anda diberikan.

 

©Copyright 2011 Melayu Pulau | TNB